Preventivní program na školní rok 2024/2025
Střední škola, Kralovice, nám. Osvobození 32
Zpracovala: Mgr. Margit Chudáčková, metodička prevence rizikového chování
Garant: Mgr. Milan Oravec, ředitel školy
Obsah:
1 Východiska tvorby PP Střední školy Kralovice
1.1 Cíl programu
1.2 Garant programu a jeho spolupracovníci
1.3 Popis výchozí situace
1.3.1 Charakteristika školy a její specifika
2 Informační zdroje
2.1 Vnitřní informační zdroje
2.2 Vnější informační zdroje
3 Analýza současné situace
4 Cíle PP
4.1 Krátkodobé cíle
4.2 Dlouhodobé cíle
5 Metody práce
5.1 Aktivity pro žáky
5.2 Aktivity pedagogů
5.3 Spolupráce s rodiči
6 Plán evaluace
7 Přílohy
Tento program zahrnuje zároveň Plán
prevence, Preventivní program a Strategii předcházení školní neúspěšnosti,
šikaně a dalším projevům rizikového chování.
1.
Východiska
tvorby PP Střední školy Kralovice
Preventivní program školy je zpracován na základě Metodického
pokynu k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže (MŠMT ČR č.
j.: 21291/2010-28), který do prevence rizikového chování zařazuje předcházení
zejména následujícím rizikovým jevům: agrese, záškoláctví, šikana, kyberšikana,
násilí, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie,
homofobie, vandalismus, závislostní chování, užívání všech návykových látek,
netolismus, gambling, rizikové sporty a rizikové chování v dopravě,
spektrum poruch příjmu potravy, negativní působení sekt a sexuální rizikové
chování.
1.1 Hlavní cíl programu
Základním principem strategie prevence rizikového chování je na SŠ
Kralovice výchova žáků ke zdravému životnímu stylu s cílem zabránit
výskytu rizikového chování v daných oblastech, jejich sociální a
osobnostní rozvoj i rozvoj jejich komunikačních dovedností. Předcházení
rizikovému chování na škole slouží začlenění PP do osnov a učebních plánů
školního vzdělávacího programu školy, zapracováním do školního řádu a vnitřního
řádu a řešením aktuálních problémů souvisejících s výskytem rizikového
chování ve škole. PP je založen na podpoře vlastní aktivity žáků, pestrosti
forem preventivní práce, zapojení celého pedagogického sboru školy a spolupráci
se zákonnými zástupci žáků školy. Velmi důležitou oblastí je podpora
smysluplného využívání volného času.
1.2 Garant programu a jeho spolupracovníc
Za
koordinaci preventivních aktivit zodpovídá školní metodik prevence rizikového
chování Mgr. Margit Chudáčková (dále jen ŠMP),
ŠMP
spolupracuje s ostatními pedagogickými pracovníky školy, s odborníky
a institucemi zabývajícími se problematikou rizikového chování žáků,
ŠMP
seznamuje ředitele školy s aktualizovaným programem,
ředitel školy je garantem PP.
1.3 Popis výchozí situace (vnitřní a vnější
zdroje)
1.3.1 Charakteristika
školy a její specifika
Typ
školy: střední
škola na malém městě, sídlící ve dvou propojených budovách přímo v centru
města na frekventovaném náměstí, v jedné budově je škola s moderně
vybavenými učebnami, ve druhé budově je domov mládeže, jehož kapacita je 85 žáků,
v prostoru školy je dále venkovní hřiště, které slouží převážně
k volnočasovým aktivitám, škola má dlouholetou tradici, je v provozu
od roku 1962, škola má velkou spádovou oblast (Plzeň – sever), žáci dojíždějí i
z jiných spádových oblastí, problematická je dopravní obslužnost
Počet žáků školy: 251
Počet tříd: 10
Počet
oborů: 3
(tříleté obory s výučním listem – Mechanik opravář motorových vozidel,
Opravář zemědělských strojů, čtyřletý obor s maturitou – Sociální činnost)
Riziková místa: rizikovým místem ve škole je prostor
šaten a prostory WC v budově SŠ, rizikovým místem vnějšího okolí školy je
zejména bezprostřední okolí školy, prostor před budovou domova mládeže,
autobusové zastávky a průchod z náměstí do sídliště
2. Informační zdroje
2. 1 Vnitřní informační zdroje
Odborná a metodická literatura:
Učitelské noviny
Prevence – odborný časopis
Drogy – poznej svého nepřítele
Řekni drogám ne
Sám sebou
Griffinová, Musson, Allenová, Kissingerová: Cesta ke svobodě
Gábal I.: Etnické
menšiny ve střední Evropě
Strejčková A. a kol: Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví
Moravské zemské muzeum: Romové – tradice a současnost
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním,
základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon),
v platném znění
Trestní zákoník č. 40/2009 Sb.,
v platném znění
Zákon o soudnictví ve věcech mládeže,
č. 218/2003 Sb., v platném znění
Zákon o sociálně právní
ochraně dětí, č. 359/1999 Sb., v platném znění
Audiovizuální zdroje: viz
příloha č. 9
Webové stránky
školy: www.sskralovice.cz
e - mailová adresa
ŠMP: margit.chudackova@sskralovice.cz
2.2 Vnější
informační zdroje
Webové stránky: viz příloha č. 10
Kontakty na organizace:
1)
PPP Plzeň, Částkova78, Plzeň 326 00
Vedoucí
pracoviště Plzeň – sever, tel: 377 468 172, e mail: pppps@quick.cz
2)
Policie ČR, obvodní oddělení Manětínská 396, 331 41 Kralovice, tel: 373 396 466, fax: 373
396 301, e-mail: psoopkralo@mvcr.cz,
3)
P- centrum, středisko pro primární prevenci,
Plachého 6, Plzeň 301 00, tel. 377 220 325, 731 183 394, e mail: prevence@cppt.cz
4)
K – centrum, kontaktní centrum, Havířská 11, Plzeň
301 00, tel./fax: 377 421 374, e mail: kcentrum@cppt.cz, internetové poradenství:dotazy@cppt.cz
5)
Občanská poradna Plzeň, o.s. Koterovská41, 326 00 Plzeň, tel. 377 456 468,
377 456 467, 777 964 563,
email: poradna@opplzen.cz
6)
MUDr. Ctirad Kozderka, Průběžná 821, 331 41 Kralovice, tel. 373 396 306
7)
OSPOD, Městský úřad Kralovice, Manětínská 493, tel.
373 300 207
8)
Linka
důvěry a psychologické pomoci Plzeň, nonstop provoz, tel. 377 462 312,
605 965 822, e mail:ld.plzen@atlas.cz
9)
Linka bezpečí, tel. 116 111
10) Linka Bílého kruhu bezpečí: Husova 11, Plzeň, tel:
257 317 110 NONSTOP, www.bkb.cz
11) Centrum SOS Archa: 377 223 221, archa.plzen@diakoniecce.cz
12) Poradenské centrum Ledovec, Ledce1, 330 14 Ledce, mobil 776 100 101,Facebook Ledovec, o. s., e-mail: pc@ledovec.cz
13) Člověk v tísni o.p.s., regionální pobočka Plzeň, Mikulášské
nám. 17, 326 00 Plzeň, tel. 377240 090
14) rajský koordinátor primární prevence – Bc. Hana Dadučová, DiS, KÚ Plzeňského
kraje, email: hana.daducova@plzensky-kraj.cz, tel. 377 195 321
15) Oblastní metodik prevence – PPP Plzeň – sever
3. Analýza současné situace
Analýza
problematiky rizikového chování žáků ve škole je důležitá pro zjištění
aktuálního stavu, stanovení příčin rizikového chování a vytýčení cílů prevence.
V předchozím
roce jsme se setkali na naší škole především s těmito typy rizikového
chování: vyšší absence u jednotlivců, nadměrné užívání mobilních telefonů,
poškozování osob prostřednictvím sociálních sítí.
Ke stanovení cílů
programu byla provedena evaluace preventivních aktivit loňského školního roku.
Z evaluace
rizikového chování z předchozího roku vyplývá, že bychom měli vyžadovat
striktní dodržování školního řádu a pravidel slušného a bezpečného chování,
sledovat absenci žáků a při vyšším počtu zameškaných hodin včas přikročit
k řešení této situace. Je třeba snížit jejich počet, dbát důsledně na
kontrolu absence a v případě dlouhodobé či opakované absence žádat potvrzení od
lékaře.
Pedagogové
a zejména třídní učitelé by měli působit na klima ve třídě a snažit se důsledně
dodržovat pravidla používání mobilních telefonů během vyučování dle školního
řádu.
4. Cíle MPP
4.1 Krátkodobé cíle
Pro
žáky
· na začátek studia je u všech oborů
zařazen adaptační kurz. Jeho absolvování by mělo umožnit žákům lépe se poznat,
spolupracovat a fungovat jako tým, ve kterém má každý svou důležitou roli.
Tento kurz by měl zároveň vytvořit pozitivní vazby nejen ve třídě, ale i mezi
žáky a třídním učitelem.
· v průběhu celého školního roku
budeme důsledně sledovat absenci všech žáků a pravidelně žákům připomínat
nutnost řádné docházky do školy k úspěšnému ukončení studia
· v průběhu školního roku se budeme
snažit snížit počet zameškaných hodin u žáků všech oborů
· zorganizujeme dle možností a potřeby přednášky
na témata z oblasti NNL, kouření, rizikového sexuálního chování, první
pomoci, bezpečnosti v dopravě, domácího násilí, kyberšikany atd.
· v průběhu září a října vytvoříme
nabídku volnočasových aktivit pro ubytované žáky, především je důležité
nabídnout sportovní a zájmové aktivity, kterými vyplní smysluplně volný čas
· v průběhu školního roku provedeme
monitoring rizikového chování
· v průběhu roku budeme důsledně dbát
na dodržování školního řádu a zásad slušného chování
· účast v projektu Nenech to být
Pro rodiče
· budeme se snažit zlepšit spolupráci s
rodiči a motivaci rodičů k většímu zájmu o prospěch a absenci jejich dětí,
budeme je motivovat k účasti na třídních schůzkách i dnech otevřených
dveří školy
Pro učitele
· během školního roku budou pedagogickým
pracovníkům nabídnuty tematické semináře s aktuálními tématy
4.2 Dlouhodobé cíle
· vytvořit funkční preventivní program
školy tím, že se do jeho tvorby a realizace zapojí všichni pedagogičtí
pracovníci školy
· získat podporu a pochopení všech
pedagogických pracovníků školy v otázce nutnosti prevence a její realizace,
podporovat průběžné vzdělávání pedagogů v oblasti prevence rizikového
chování
· zlepšovat komunikační a asertivní
dovednosti žáků, zlepšovat jejich sebeovládání a nenásilné zvládání konfliktů
formou interaktivních metod přímo ve výuce
· zvyšovat sociální kompetence žáků, vést
je k zodpovědnosti za svoje chování
· neustálým zlepšováním školního prostředí
a podpory pozitivního klimatu ve škole zajistit žákům příjemné a podnětné
prostředí, aby do školy chodili „rádi“
· zapojit jiné organizace do preventivního
programu školy, využívat nabízené programy nestátních organizací, financovat
další vzdělávání pedagogů
· usilovat nadále o dobré vztahy mezi
školou a rodinou, podporovat rodiče ve spolupráci se školou
· podporovat volnočasové aktivity a
zájmové kroužky pro lepší využívání volného času žáků
· pravidelně navštěvovat a vyhledávat
tematická divadelní a filmová představení, přednášky a besedy s odborníky,
nabízet četbu knih a časopisů s danou tematikou tak, abychom zvyšovali
informovanost žáků v problematických oblastech
· nabídnout rodičům didaktické materiály a
poradenskou činnost v pravidelných konzultačních hodinách
· seznámit všechny pracovníky školy
s programem proti šikanování
· snížit počet rizikového chování u žáků
školy (záškoláctví, kouření, agrese, nadřazenosti atd.)
· vytvořit dlouhodobou funkční strategii
školy v oblasti primární prevence
· vytvořit právní vědomí, mravní a morální
hodnoty, společenské normy
· udržet příznivé sociální klima – pocit
důvěry, atmosféru pohody a klidu
· podporovat výchovu ke zdravému životnímu
stylu a osvojení pozitivního sociálního chování
5. Metody
práce
Preventivní
program je koncipován jako dlouhodobý a komplexní.
5.1 Aktivity pro žáky
Celoročně
Výukové bloky –
zaměřené na nespecifickou prevenci,
která se zabývá posilováním zdravého způsobu života, vlastního sebehodnocení,
posílením vztahů s vrstevníky a rodinou, otevřenost a komunikaci
(realizace ŠMP, učitelé ON a odborných předmětů, PPP), nástěnka – zaměřená na
aktuální téma.
Celoročně
Sportovní soutěže
Účast
na celoročních sportovních soutěžích v rámci vyučování i ve volném čase
podporuje zájem žáků o smysluplné využívání volného času a podporuje zdravý
životní styl.
Celoročně
Dobrovolnictví DORA
Celoroční
aktivita našich žáků oboru Sociální činnost, která pozitivně působí na morální
hodnoty a postoje a rozvíjí zájem o pomoc handicapovaným, smysluplně vyplňuje
jejich volný čas.
Celoročně
Charitativní sbírky Světluška a Srdíčkový den
Celoroční
aktivita žáků ubytovaných na domově mládeže, která podporuje zájem o
celospolečenské problémy a dobrovolnou aktivitou se zapojit do pomoci
potřebným. Aktivita je pořádaná ve volném čase žáků.
Specifická všeobecná
primární prevence
přednášky a interaktivní besedy (v rámci školy, spolupráce s PPP,
s dalšími organizacemi)
· volnočasové aktivity –
sportovní, kulturní (úsek mimo vyučování)
· sportovní akce – jednorázové
· poradenská činnost – školní
poradenské pracoviště (výchovný poradce, školní metodik prevence, školní
speciální pedagog, kariérový poradce, sociální pedagog)
· kulturní akce – zájezdy do
zahraničí, na výstavy, návštěvy kina, exkurze
Přehled akcí PP Specifická
prevence (dle dostupnosti a epidemiologické situace)
Adaptační kurz 1. ročníků
Jednorázová aktivita s návazností na další práci má především
seznamovací charakter žáků mezi sebou i s třídními učiteli, TU má možnost
monitorovat potencionální problémové žáky či problémové situace. Součástí je
také blok aktivit a dizkuze k předcházení předčasného odchodu ze školy a
základy efektivního učení. Kurz organizuje ŠMP ve spolupráci s TU,
předpokládaný počet žáků v programu – 84. Výstupem je seznámení žáků a počátek dobré spolupráce.
Psychomodulační látky (kratom, energetické nápoje, kofein …)
Den dopravní výchovy
První pomoc
Návštěva
psychiatrického oddělení FN Plzeň – Den duševního zdraví
Přednáška o
dobrovolnictví – DSP – Bc. Libor Formánek, DiS. + organizace DORA Plzeň
Bílý kruh bezpečí
Přednáška na téma „kyberšikana“
(co to je?, právní důsledky, sankce, příklady
z praxe ...)
Dále dle aktuálnosti a časových možností
Přednášky k tématům poruchy příjmu potravy, zdravý
životní styl, kouření, první pomoc, láska a vztahy, zubní hygiena – péče o
chrup, alkoholismus, bezpečnost v dopravě – dle aktuálnosti a časových možností
Naučná stezka Plasy
– pohyb jako součást zdravého životního stylu, v rámci Zdravotní tělesné výchovy
a Biologie a ekologie
Školní výlety, lyžařský a vodácký kurz
Aktivity
jednotlivých tříd, které podporují spolupráci a sounáležitost jednotlivých
skupin, během neformální aktivity TU monitoruje složení skupiny a kooperaci,
problémové žáky či aktivity.
Specifická selektivní či indikovaná prevence není v současné době plánovaná, ale v případě, že se
objeví problém ve skupině (třídě), případně u jednotlivce, bude zahájena práce
ve spolupráci s dalšími odborníky na prevenci právě u těchto specifických
případů.
Využití terapeutické sady Emoce
Využití deskové hry – Cesta labyrintem města (prevence
poučně a zábavně)
Přehled témat souvisejících s PP realizovaných
v rámci jednotlivých předmětů
Třída
|
předmět
|
Téma
|
všechny
třídy
|
Tělesná výchova
|
sport jako zdravý životní styl, fair
play jednání
|
všechny
třídy
|
Informatika
|
bezpečný pohyb v online
prostředí, online hrozby
|
1.S
|
Psychologie
|
komunikace, malé sociální skupiny a
vztahy v nich, agrese, šikana, multikulturní soužití, psychosociální síť
- kontakty
|
1.S
|
Občanská nauka
|
sociálně-patologické jevy,
multikulturní společnost, sociální skupiny
|
1.A
|
Občanská nauka
|
malé sociální skupiny a vztahy
v nich, šikana, člověk v lidském společenství, náboženství a
fundamentalismus, média
|
1.O
|
Občanská nauka
|
malé sociální skupiny a vztahy
v nich, šikana, člověk v lidském společenství, náboženství a
fundamentalismus, média
|
2.S
|
Občanská nauka
|
politická ideologie, lidská práva,
radikalismus,
extremismus
|
2.S
|
Psychologie
|
základy psychologie učení, poruchy +
techniky
|
2.S
|
Péče o zdraví
|
Odpovědnost za vlastní zdraví, únava
a deprese, poškozování zdraví v období dospívání a dospělosti, alkohol,
drogy, nelátkové závislosti, syndrom vyhoření, duševní hygiena, poruchy
příjmu potravy
|
2.S
|
Ruský jazyk
|
Moje rodina, třída - vztahy, stravování
|
2.A
|
Občanská nauka
|
právní minimum, hrozby demokracie –
radikalismus, extremismus
|
2.O
|
Občanská nauka
|
právní minimum, hrozby demokracie –
radikalismus, extremismus
|
3.S
|
Péče o zdraví
|
syndrom vyhoření, duševní hygiena
|
3.S
|
Právo a sociální služby
|
základní pojmy teorie práva, ochrana
práv dětí a mladistvých, vztahy mezi rodiči a dětmi, rodičovská zodpovědnost,
náhradní rodinná péče, SPOD, vyživovací povinnost, odpovědnost za školu,
pracovní podmínky žen a mladistvých, krizová pomoc, kontaktní centra, terapeutické
komunity, sociální rehabilitace, pomoc lidem se závislostí, terénní programy
|
3.S
|
Psychologie
|
mravní postoje, etika, charakter
|
3.S
|
Seminář anglického jazyka
|
zdraví a nemoc, komunikace a média,
multikulturalismus
|
3.S
|
Občanská nauka
|
etika a náboženství, tolerance
|
3.S
|
Ruský jazyk
|
zdraví a péče o zdraví, životní styl
|
4.S
|
Sociální služby
|
sociálně právní ochrana dětí a mládeže, péče o
rodinu, náhradní rodinná péče
|
4.S
|
Psychologie
|
duševní hygiena, problematické
chování v adolescenci a pubescenci
|
4.S
|
Zdravotní tělesná výchova
|
odpovědnost za vlastní zdraví, zdravý životní
styl, deprese, závislosti
|
4.S
|
Právo
|
trestní odpovědnost, trestné činy, tresty,
správní právo – správní řízení, přestupky
|
4.S
|
Německý jazyk
|
sport, zdraví, mládež a její problémy
|
4.S
|
Občanská nauka
|
mediální výchova
|
5.2 Aktivity pedagogů
Vzdělávací semináře pedagogů
(v rámci školy, KCVJŠ, NIDV, CPPT, ZČU aj.)
- vzdělávání ŠMP – absolvování seminářů dle
nabídky odborných pracovišť a PPP Plzeň
- vzdělávání VP – semináře
dle nabídky
- pro všechny pedagogy – dle
aktuálních potřeb
porady pedagogů – ŠMP
informuje ostatní pedagogy o novinkách v resortu P
aktuality v rámci PP jsou
vyvěšovány na nástěnku ve sborovně, rozesílány e-mailem
5.3 Spolupráce s rodiči
Rodiče mohou kontaktovat pedagogické
pracovníky pomocí e-mailu, telefonu nebo si mohou domluvit osobní schůzku.
Na začátku roku jsou rodiče informováni
o konzultačních hodinách třídních učitelů, ŠMP,VP, KP, ŠSP, SP
Na začátku studia jsou rodiče
informováni o realizaci preventivních aktivit na škole a podepisují generální
informovaný souhlas s preventivní činností.
Jednou za pololetí jsou realizovány
třídní schůzky.
Na třídních schůzkách jsou rodiče
informováni o postupech v rámci prevence rizikového chování, aktuálně o
kouření nezletilých žáků.
Na třídních schůzkách jsou zjišťovány
potřeby rodičů
Známky ze všech předmětů jsou
zveřejňovány pomocí elektronického systému Bakaláři, průběžná aktualizace je
samozřejmostí.
Členem Školské rady SŠ Kralovice je také
zástupce z řad rodičů (podílí se aktivně na školních aktivitách).
V případě problému (výchovného,
studijního, zdravotního, sociálního atd.) s žákem jsou rodiče školou
kontaktováni, informováni o problému. Společně (žák, rodiče, škola) problém
řeší.
Rodiče mají PP k dispozici na webových
stránkách školy.
6. Plán evaluace
Zda
bylo dosaženo cílů preventivního programu, budeme zjišťovat pozorováním po
celou dobu běhu preventivních aktivit ve školním roce. V průběhu celého roku budou probíhat
jednotlivé preventivní aktivity, po jejichž skončení získáme zhodnocením
zpětnou vazbu od žáků i pedagogů.
V červnu
zhodnotíme a sečteme počet zameškaných hodin a vyhodnotíme, zda došlo
k poklesu absence u žáků všech oborů.
Preventivní program může být doplňován dle potřeby
na základě získání dalších poznatků.
Mgr. Margit Chudáčková Mgr.
Milan Oravec
školní metodik
prevence rizikového chování ředitel
školy
7.
Přílohy
1. Školní program proti šikanování, kyberšikaně
2. Útok aktivního střelce
3. Postup školy při
omlouvání absence a vzniku záškoláctví
4. Strategie předcházení školní neúspěšnosti
5. Klíč pro komunikaci s osobou
s autismem
6. Vyhodnocení ohroženosti měkkého cíle
7. Přehled nabídky volnočasových aktivit v Kralovicích
8. Slovníček odborných pojmů
9. Seznam audiovizuálních zdrojů
10. Internetové zdroje
11. Krizové plány školy – strategie postupu řešení
v případě zjištění rizikového chování
12. Škola a neštěstí: Jsme připraveni! – metodika
pro školy a školská zařízení
13. Strategie předcházení
předčasných odchodů