Preventivní program na školní rok 2021/2022
Střední škola, Kralovice, nám. Osvobození 32
Zpracovala: Mgr. Margit Chudáčková, metodička prevence rizikového chování
Garant: Mgr. Milan Oravec, ředitel školy
Obsah:
1 Východiska tvorby PP Střední školy Kralovice
1.1 Cíl programu
1.2 Garant programu a jeho spolupracovníci
1.3 Popis výchozí situace
1.3.1 Charakteristika školy a její specifika
2 Informační zdroje
2.1 Vnitřní informační zdroje
2.2 Vnější informační zdroje
3 Analýza současné situace
4 Cíle PP
4.1 Krátkodobé cíle
4.2 Dlouhodobé cíle
5 Metody práce
5.1 Aktivity pro žáky
5.2 Aktivity pedagogů
5.3 Spolupráce s rodiči
6 Plán evaluace
7 Přílohy
Tento program zahrnuje zároveň Plán prevence, Preventivní program a Strategii předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování.
- Východiska tvorby PP Střední školy Kralovice
Preventivní program školy je zpracován na základě Metodického pokynu k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže (MŠMT ČR č. j.: 21291/2010-28), který do prevence rizikového chování zařazuje předcházení zejména následujícím rizikovým jevům: agrese, záškoláctví, šikana, kyberšikana, násilí, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie, vandalismus, závislostní chování, užívání všech návykových látek, netolismus, gambling, rizikové sporty a rizikové chování v dopravě, spektrum poruch příjmu potravy, negativní působení sekt a sexuální rizikové chování.
1.1 Hlavní cíl programu
Základním principem strategie prevence rizikového chování je na SŠ Kralovice výchova žáků ke zdravému životnímu stylu s cílem zabránit výskytu rizikového chování v daných oblastech, jejich sociální a osobnostní rozvoj i rozvoj jejich komunikačních dovedností. Předcházení rizikovému chování na škole slouží začlenění PP do osnov a učebních plánů školního vzdělávacího programu školy, zapracováním do školního řádu a vnitřního řádu a řešením aktuálních problémů souvisejících s výskytem rizikového chování ve škole. PP je založen na podpoře vlastní aktivity žáků, pestrosti forem preventivní práce, zapojení celého pedagogického sboru školy a spolupráci se zákonnými zástupci žáků školy. Velmi důležitou oblastí je podpora smysluplného využívání volného času.
1.2 Garant programu a jeho spolupracovníci
- Za koordinaci preventivních aktivit zodpovídá školní metodik prevence rizikového chování Mgr. Margit Chudáčková (dále jen ŠMP)
- ŠMP spolupracuje s ostatními pedagogickými pracovníky školy, s odborníky a institucemi zabývajícími se problematikou rizikového chování žáků
- ŠMP seznamuje ředitele školy s aktualizovaným programem
- ředitel školy je garantem PP.
1.3 Charakteristika školy a její specifika
- 3.1 Popis výchozí situace (vnitřní a vnější zdroje)
Typ školy: střední škola na malém městě, sídlící ve dvou propojených budovách přímo v centru města na frekventovaném náměstí, v jedné budově je škola s moderně vybavenými učebnami, ve druhé budově je domov mládeže, jehož kapacita je 85 žáků, v prostoru školy je dále venkovní hřiště, které slouží převážně k volnočasovým aktivitám, škola má dlouholetou tradici, je v provozu od roku 1962, škola má velkou spádovou oblast (Plzeň – sever), žáci dojíždějí i z jiných spádových oblastí, problematická je dopravní obslužnost
Počet žáků školy: 200
Počet tříd: 10
Počet oborů: 3 (tříleté obory s výučním listem – Mechanik opravář motorových vozidel, Opravář zemědělských strojů, čtyřletý obor s maturitou – Sociální činnost)
Riziková místa: rizikovým místem ve škole je prostor šaten a prostory WC v budově SŠ, rizikovým místem vnějšího okolí školy je zejména bezprostřední okolí školy, prostor před budovou domova mládeže, autobusové zastávky a průchod z náměstí do sídliště.
2. Informační zdroje
2.1 Vnitřní informační zdroje
Odborná a metodická literatura:
Učitelské noviny
Prevence – odborný časopis
Drogy – poznej svého nepřítele
Řekni drogám ne
Sám sebou
Griffinová, Musson, Allenová, Kissingerová: Cesta ke svobodě
Gábal I.: Etnické menšiny ve střední Evropě
Strejčková A. a kol: Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví
Moravské zemské muzeum: Romové – tradice a současnost
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění
Trestní zákoník č. 40/2009 Sb., v platném znění
Zákon o soudnictví ve věcech mládeže, č. 218/2003 Sb., v platném znění
Zákon o sociálně právní ochraně dětí, č. 359/1999 Sb., v platném znění
Audiovizuální zdroje: viz příloha č. 9
Webové stránky školy: https://sskralovice.cz
e – mailová adresa ŠMP: margit.chudackova@sskralovice.cz
2.2 Vnější informační zdroje
Webové stránky: viz příloha č. 10
Kontakty na organizace:
- PPP Plzeň, Částkova78, Plzeň 326 00, vedoucí pracoviště Plzeň – sever, tel: 377 468 172, e mail: pppps@quick.cz
- Policie ČR, obvodní oddělení Manětínská 396, 331 41 Kralovice, tel: 373 396 466, fax: 373 396 301, e-mail: psoopkralo@mvcr.cz, vedoucí oddělení: komisař npor. Mgr. Petr Kabát, tel: 974 327 730
- P- centrum, středisko pro primární prevenci, Plachého 6, Plzeň 301 00, tel. 377 220 325, 731 183 394, e mail: prevence@cppt.cz
- K – centrum, kontaktní centrum, Havířská 11, Plzeň 301 00, tel./fax: 377 421 374, e mail: kcentrum@cppt.cz, internetové poradenství:dotazy@cppt.cz
- Občanská poradna Plzeň, o.s. Koterovská41, 326 00 Plzeň, 377 456 468, 377 456 467, 777 964 563, email: poradna@opplzen.cz
- Ctirad Kozderka, Průběžná 821, 331 41 Kralovice, tel. 373 396 306
- OSPOD, Městský úřad Kralovice, Manětínská 493, tel. 373 300 207
- Linka důvěry a psychologické pomoci Plzeň, nonstop provoz, tel. 377 462 312, 605 965 822, e mail:ld.plzen@atlas.cz
- Linka bezpečí, 116 111
- Linka Bílého kruhu bezpečí: Husova 11, Plzeň, tel: 257 317 110 NONSTOP, bkb.cz
- Centrum SOS Archa: 377 223 221, plzen@diakoniecce.cz
- Poradenské centrum Ledovec, Ledce1, 330 14 Ledce, mobil 776 100 101,Facebook Ledovec, o. s., e-mail: pc@ledovec.cz
- Člověk v tísni o.p.s., regionální pobočka Plzeň, Mikulášské nám. 17, 326 00 Plzeň, tel. 377240 090
- Krajský koordinátor primární prevence – Hana Dadučová, DiS, KÚ Plzeňského kraje, email: hana.daducova@plzensky-kraj.cz, tel. 377 195 321
- Oblastní metodik prevence – PPP Plzeň – sever
- Analýza současné situace
Analýza problematiky rizikového chování žáků ve škole je důležitá pro zjištění aktuálního stavu, stanovení příčin rizikového chování a vytýčení cílů prevence.
V předchozím roce jsme se setkali na naší škole především s těmito typy rizikového chování: záškoláctví, nadměrné užívání mobilních telefonů, poškozování osob prostřednictvím sociálních sítí.
Ke stanovení cílů programu byla provedena evaluace preventivních aktivit loňského školního roku.
Z evaluace rizikového chování z předchozího roku vyplývá, že bychom měli vyžadovat striktní dodržování školního řádu a pravidel slušného a bezpečného chování, sledovat absenci žáků a při vyšším počtu zameškaných hodin včas přikročit k řešení této situace. Je třeba snížit jejich počet, dbát důsledně na kontrolu absence a v případě dlouhodobé či opakované absence žádat potvrzení od lékaře.
Pedagogové a zejména třídní učitelé by měli působit na klima ve třídě a snažit se důsledně dodržovat pravidla používání mobilních telefonů během vyučování dle školního řádu.
- Cíle MPP
4.1 Krátkodobé cíle
Pro žáky
- Na začátek studia je u všech oborů zařazen adaptační kurz. Jeho absolvování by mělo umožnit žákům lépe se poznat, spolupracovat a fungovat jako tým, ve kterém má každý svou důležitou roli. Tento kurz by měl zároveň vytvořit pozitivní vazby nejen ve třídě, ale i mezi žáky a třídním učitelem.
- V průběhu celého školního roku budeme důsledně sledovat absenci všech žáků a pravidelně žákům připomínat nutnost řádné docházky do školy k úspěšnému ukončení studia.
- v průběhu školního roku se budeme snažit snížit počet zameškaných hodin u žáků všech oborů
- Zorganizujeme dle možností a potřeby přednášky k tématům z oblasti NNL, kouření, rizikového sexuálního chování, první pomoci, bezpečnosti v dopravě, domácího násilí, kyberšikany atd.
- V průběhu září a října vytvoříme nabídku volnočasových aktivit pro ubytované žáky, především je důležité nabídnout sportovní a zájmové aktivity, kterými vyplní smysluplně volný čas.
- V průběhu školního roku provedeme monitoring rizikového chování.
- V průběhu roku budeme důsledně dbát na dodržování školního řádu a zásad slušného chování.
- Účast v projektu Nenech to být.
Pro rodiče
- Budeme se snažit zlepšit spolupráci s rodiči a motivaci rodičů k většímu zájmu o prospěch a absenci jejich dětí, budeme je motivovat k účasti na třídních schůzkách i dnech otevřených dveří školy.
Pro učitele
- Během školního roku budou pedagogickým pracovníkům nabídnuty tematické semináře s aktuálními tématy.
4.2 Dlouhodobé cíle
- vytvořit funkční preventivní program školy tím, že se do jeho tvorby a realizace zapojí všichni pedagogičtí pracovníci školy
- získat podporu a pochopení všech pedagogických pracovníků školy v otázce nutnosti prevence a její realizace, podporovat průběžné vzdělávání pedagogů v oblasti prevence rizikového chování
- zlepšovat komunikační a asertivní dovednosti žáků, zlepšovat jejich sebeovládání a nenásilné zvládání konfliktů formou interaktivních metod přímo ve výuce
- zvyšovat sociální kompetence žáků, vést je k zodpovědnosti za svoje chování
- neustálým zlepšováním školního prostředí a podpory pozitivního klimatu ve škole zajistit žákům příjemné a podnětné prostředí, aby do školy chodili „rádi“
- zapojit jiné organizace do preventivního programu školy, využívat nabízené programy nestátních organizací, financovat další vzdělávání pedagogů
- usilovat nadále o dobré vztahy mezi školou a rodinou, podporovat rodiče ve spolupráci se školou
- podporovat volnočasové aktivity a zájmové kroužky pro lepší využívání volného času žáků
- pravidelně navštěvovat a vyhledávat tematická divadelní a filmová představení, přednášky a besedy s odborníky, nabízet četbu knih a časopisů s danou tematikou tak, abychom zvyšovali informovanost žáků v problematických oblastech
- nabídnout rodičům didaktické materiály a poradenskou činnost v pravidelných konzultačních hodinách
- seznámit všechny pracovníky školy s programem proti šikanování
- snížit počet rizikového chování u žáků školy (záškoláctví, potírání projevů šikany, agrese, nadřazenosti atd.)
- vytvořit dlouhodobou funkční strategii školy v oblasti primární prevence
- vytvořit právní vědomí, mravní a morální hodnoty, společenské normy
- udržet příznivé sociální klima – pocit důvěry, atmosféru pohody a klidu
- podporovat výchovu ke zdravému životnímu stylu a osvojení pozitivního sociálního chování
- Metody práce
Preventivní program je koncipován jako dlouhodobý a komplexní.
5.1 Aktivity pro žáky
Celoročně
Výukové bloky – zaměřené na nespecifickou prevenci, která se zabývá posilováním zdravého způsobu života, vlastního sebehodnocení, posílením vztahů s vrstevníky a rodinou, otevřenost a komunikaci (realizace ŠMP, učitelé ON a odborných předmětů, PPP), nástěnka – zaměřená na aktuální téma.
Celoročně
Sportovní soutěže
Účast na celoročních sportovních soutěžích v rámci vyučování i ve volném čase podporuje zájem žáků o smysluplné využívání volného času a podporuje zdravý životní styl.
Celoročně
Dobrovolnictví DORA
Celoroční aktivita našich žáků oboru Sociální činnost, která pozitivně působí na morální hodnoty a postoje a rozvíjí zájem o pomoc handicapovaným, smysluplně vyplňuje jejich volný čas.
Celoročně
Charitativní sbírky Světluška a Srdíčkový den
Celoroční aktivita žáků ubytovaných na domově mládeže, která podporuje zájem o celospolečenské problémy a dobrovolnou aktivitou se zapojit do pomoci potřebným. Aktivita je pořádaná ve volném čase žáků.
Specifická všeobecná primární prevence
přednášky a interaktivní besedy (v rámci školy, spolupráce s PPP, s dalšími organizacemi)
- volnočasové aktivity – sportovní, kulturní (úsek mimo vyučování)
- sportovní akce – jednorázové
- poradenská činnost – školní poradenské pracoviště (výchovný poradce, školní metodik prevence, školní speciální pedagog, kariérový poradce)
- kulturní akce – zájezdy do zahraničí, na výstavy, návštěvy kina, exkurze
Přehled akcí PP Specifická prevence
Adaptační kurz 1. ročníků
Jednorázová aktivita s návazností na další práci má především seznamovací charakter žáků mezi sebou i s třídními učiteli, TU má možnost monitorovat potencionální problémové žáky či problémové situace, kurz organizuje ŠMP ve spolupráci s TU, předpokládaný počet žáků v programu – 88. Výstupem je seznámení žáků a počátek dobré spolupráce.
První pomoc
Neviditelná výstava – Praha
Návštěva psychiatrického oddělení FN Plzeň – Den duševního zdraví
Přednáška o dobrovolnictví – DSP – Bc. Libor Formánek, DiS. + organizace DORA Plzeň
Webinář HIV
Bílý kruh bezpečí
Přednáška na téma „kyberšikana“
(co to je?, právní důsledky, sankce, příklady z praxe …)
Dále dle aktuálnosti a časových možností
Přednášky k tématům poruchy příjmu potravy, zdravý životní styl, kouření, první pomoc, láska a vztahy, zubní hygiena – péče o chrup, alkoholismus, bezpečnost v dopravě – dle aktuálnosti a časových možností
Naučná stezka Plasy – pohyb jako součást zdravého životního stylu, v rámci Zdravotní tělesné výchovy a Biologie a ekologie
Naučná stezka Rabštejn
Školní výlety, lyžařský a vodácký kurz
Aktivity jednotlivých tříd, které podporují spolupráci a sounáležitost jednotlivých skupin, během neformální aktivity TU monitoruje složení skupiny a kooperaci, problémové žáky či aktivity.
Specifická selektivní či indikovaná prevence není v současné době plánovaná, ale v případě, že se objeví problém ve skupině (třídě), případně u jednotlivce, bude zahájena práce ve spolupráci s dalšími odborníky na prevenci právě u těchto specifických případů.
Využití terapeutické sady Emoce
Využití deskové hry – Cesta labyrintem města (prevence poučně a zábavně)
Přehled témat souvisejících s PP realizovaných v rámci jednotlivých předmětů
Třída | předmět | téma |
všechny třídy | Tělesná výchova | sport jako zdravý životní styl, fair play jednání |
1.S | Psychologie | prevence drogových a jiných závislostí |
1.S | Osobnostní výchova | komunikace v sociální péči |
1.A | Občanská nauka | malé sociální skupiny a vztahy v nich, šikana |
1.O | Občanská nauka | malé sociální skupiny a vztahy v nich, šikana |
2.S | Osobnostní výchova | etika a morálka, psychohygiena |
2.S | Sociální služby | prevence kriminality dětí a mládeže |
2.S | Psychologie | neschopnost zařadit se do společnosti, závislost na drogách a alkoholu |
2.S | Cizí jazyky | lidské tělo a zdraví |
2.A | Občanská nauka | kriminalita, radikalismus, extremismus, právní minimum |
2.O | Občanská nauka | kriminalita, radikalismus, extremismus, právní minimum |
2.O | Český jazyk a literatura | životní styl |
3.S | Speciální pedagogika | problematika poruch chování |
3.S | Právo | základní pojmy teorie práva, ochrana práv dětí a mladistvých |
3.S | Psychologie | problematika chování v adolescenci a pubescenci |
3.S | Sociální služby | pomoc lidem s drogovou aj. závislostí |
3.S | Cizí jazyky | lidské tělo a zdraví |
3.S | Občanská nauka | zdraví a jeho ochrana, vývoj a rozvoj osobnosti |
3.A | Český jazyk a literatura | kultura osobního projevu |
3.A | Cizí jazyky | správné stravovací návyky |
3.O | Český jazyk a literatura | kultura osobního projevu |
3.O | Cizí jazyky | správné stravovací návyky |
4.S | Sociální služby | terénní sociální služby, problematika sociálně vyloučených lokalit |
4.S | Psychologie | duševní hygiena |
4.S | Zdravotní tělesná výchova | životospráva |
4.S | Konverzace v cizím jazyce | zdraví, multikulturalismus, zdravé stravovací návyky |
4.S | Právo | trestní odpovědnost, trestné činy, tresty |
4.S | Konverzace v německém jazyce | sport, zdraví, mládež a její problémy |
4.S | Občanská nauka | politické ideologie, multikulturní soužití, etika, mravní hodnoty a postoje |
5.2 Aktivity pedagogů
- Vzdělávací semináře pedagogů (v rámci školy, KCVJŠ, NIDV, CPPT, ZČU aj.)
- vzdělávání ŠMP – absolvování seminářů dle nabídky odborných pracovišť a PPP Plzeň
- vzdělávání VP – semináře dle nabídky
- pro všechny pedagogy – dle aktuálních potřeb
- porady pedagogů – ŠMP informuje ostatní pedagogy o novinkách v resortu PP
- aktuality v rámci PP jsou vyvěšovány na nástěnku ve sborovně, rozesílány e-mailem
5.3 Spolupráce s rodiči
- Rodiče mohou kontaktovat pedagogické pracovníky pomocí e-mailu, telefonu nebo si mohou domluvit osobní schůzku.
- Na začátku roku jsou rodiče informováni o konzultačních hodinách třídních učitelů, ŠMP,VP, KP a ŠSP
- Na začátku studia jsou rodiče informováni o realizaci preventivních aktivit na škole a podepisují generální informovaný souhlas s preventivní činností.
- Jednou za pololetí jsou realizovány třídní schůzky.
- Na třídních schůzkách jsou rodiče informováni o postupech v rámci prevence rizikového chování, aktuálně o kouření nezletilých žáků.
- Na třídních schůzkách jsou zjišťovány potřeby rodičů
- Známky ze všech předmětů jsou zveřejňovány pomocí elektronického systému Bakaláři, průběžná aktualizace je samozřejmostí.
- Členem Školské rady SŠ Kralovice je také zástupce z řad rodičů (podílí se aktivně na školních aktivitách).
- V případě problému (výchovného, studijního, zdravotního, sociálního atd.) s žákem jsou rodiče školou kontaktováni, informováni o problému. Společně (žák, rodiče, škola) problém řeší.
- Rodiče mají PP k dispozici na webových stránkách školy.
- Rodiče jsou hromadně informováni prostřednictvím elektronického systému Bakaláři o všech změnách ve školním rozvrhu, o školních akcích a dalších aktivitách.
- Plán evaluace
Zda bylo dosaženo cílů preventivního programu, budeme zjišťovat pozorováním po celou dobu běhu preventivních aktivit ve školním roce. V průběhu celého roku budou probíhat jednotlivé preventivní aktivity, po jejichž skončení získáme dotázáním a zhodnocením zpětnou vazbu od žáků i pedagogů.
V červnu zhodnotíme a sečteme počet zameškaných hodin a vyhodnotíme, zda došlo k poklesu absence u žáků všech oborů.
Preventivní program může být doplňován dle potřeby na základě získání dalších poznatků.
7. Přílohy
- Školní program proti šikanování, kyberšikaně
- Útok aktivního střelce
- Postup školy při omlouvání absence a vzniku záškoláctví
- Strategie předcházení školní neúspěšnosti
- Klíč pro komunikaci s osobou s autismem
- Vyhodnocení ohroženosti měkkého cíle
- Přehled nabídky volnočasových aktivit v Kralovicích
- Slovníček odborných pojmů
- Seznam audiovizuálních zdrojů
- Internetové zdroje
- Krizové plány školy – strategie postupu řešení v případě zjištění rizikového chování (17)